Význam veřejného osvětlení v dopravě

S neosvětlenými silnicemi se dnes prakticky nesetkáte v žádné obci ani v žádném městě. Neosvětlené úseky se nachází převážně na silnicích druhé a třetí třídy, a to i zde jsou na některých místech viditelně označeny přechody pro chodce a některé nepřehledné křižovatky. Zákon dodnes neupravuje vztah obcí a měst k veřejným zdrojům umělého světla a není legislativně zakotveno v právním řádu, že je tato služba povinností každého územně správního celku. I přesto je však obecně pohlíženo na pouliční lampy jako na běžnou součást civilizovaného světa.
Umělé světlo dopadající na silnici z výšky několika metrů významně zvyšuje bezpečnost silničního provozu. Pro tyto účely slouží již desítky let vysokotlaké výbojky, i když se je dnes snaží z trhu vytlačit jejich konkurenti – LED halogeny. Technologie výroby a provozování výbojek má však letité kořeny a své nesporné klady, zejména nízkou pořizovací cenu, nízké náklady na údržbu a provoz a dostatečně dlouhou životnost. Výměna vysloužilého kusu světelného zdroje nevyžaduje náhradu celého svítidla a to také představuje významnou úsporu nákladů.
osvětlená cesta

Na sodíkové vysokotlaké výbojky jsme zvyklí již déle než půl století

Podstatnou výhodou je i teplý odstín světla, jsme na něj zvyklí a připadá nám přirozený. Svým způsobem je součástí koloritu městských a obecních ulic a navozuje zvláštní přívětivou atmosféru. Velmi působivé je osvětlení renesančních a barokních fasád domů, jejichž křivky ve žlutavém odstínu vdechnou úplně jiný ráz celému objektu. Chladné odstíny také vnímáme spíše nepřirozeně, připadají nám příliš ostré a s okolní temnou krajinou velmi kontrastují.
rozsvícené sodíkové výbojky
Rozumní lidé si tento rozpor uvědomují, a proto se také snaží udržet v osvětlovacích tělesech ulic sodíkové vysokotlaké výbojky a pouze na exponované úseky pro zvýšení bezpečnosti nasazují výbojky halogenidové.